Dieta

Optymalna dieta to dieta zbilansowana, czyli zrównoważona, która gwarantuje dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych, niezbędnych do zaspokojenia potrzeb żywieniowych. Jednocześnie należy znaleźć równowagę między codzienną aktywnością a ilością kalorii, co jest konieczne do utrzymania prawidłowego bilansu energetycznego. W związku z tym zbilansowaną dietę należy ustalać indywidualnie do własnych potrzeb w oparciu o piramidę zdrowego żywienia, która została zalecona przez Ministerstwo Zdrowia w porozumieniu z Instytutem Żywności i Żywienia w Warszawie.

 

 

Zrównoważona dieta zakłada, że należy jeść 3-5 posiłków dziennie, komponując je tak, aby:

  • 50-60 proc. energii pochodziło z węglowodanów, przy czym jedynie do 10 proc. energii powinno pochodzić z cukrów prostych;
  • od 20 do 30 proc. energii czerpać z tłuszczów. Jednak normy ich spożycia zależą od zapotrzebowania energetycznego organizmu człowieka, które zależy od: wieku, płci, rodzaju aktywności fizycznej czy stanu fizjologicznego (ciąża, choroba). Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), Światowej Organizacji ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) i licznych zespołów ekspertów tłuszcz powinien dostarczać minimalnie 15-20 proc energii z diety, maksymalnie zaś - 30, a nawet 35 proc.;
  • 10-15 proc. energii pochodziło z białek, najlepiej tych pełnowartościowych, czyli pochodzenia zwierzęcego.

Węglowodany są podstawowym źródłem energii dla organizmu. Spośród wszystkich węglowodanów kluczową rolę ogrywa gliokogen, który, przechowywany w wątrobie i mięśniach, jest źródłem energii podczas wykonywania aktywności fizycznej oraz służy do utrzymania prawidłowego stężenia glukozy we krwi między posiłkami. W związku z tym węglowodany uczestniczą w regulacji procesów sytości i głodu. Poza tym są odpowiedzialne za właściwe funkcjonowanie jelit.

Zaleca się, aby 40-50 proc. dziennej energii pochodziło z węglowodanów złożonych, ponieważ to właśnie one korzystnie wpływają na gospodarkę energetyczną. Jedynie 10 proc. powinno pochodzić z cukrów prostych (słodycze, biały chleb, makaron oraz ryż, ale także gotowe produkty, które zostały chemicznie przetworzone), ponieważ przewaga cukrów prostych w diecie prowadzi do rozwoju m.in. otyłości i cukrzycy.



Imię / nick
Treść komentarza

trener osobisty personalny

 

ZADZWOŃ DO MNIE I UMÓW SIĘ

NA BEZPŁATNĄ KONSULTACJE

602-641-351